Суд, відкритий до людей
Інтерв’ю з нагоди професійного свята
День працівників суду відзначається щорічно 15 грудня. Сьогодні про проблеми та перспективи удосконалення судової системи розповідає голова Первомайського міськрайонного суду Світлана Сотська .
• Шановна Світлано Олексіївно! Перш за все хотілося б дізнатися про роль судової системі у сучасному суспільстві.
Судова влада - це специфічна гілка державної влади, що чинить правосуддя уповноваженими на то органами (судами) шляхом справедливого розв’язання правових конфліктів між громадянами або між громадянами та органами влади й організаціями. Судова влада покликана не допускати неправомірних дій держави щодо її громадян. Правосуддя є гарантом законності й порядку у суспільстві. Система правосуддя має розв’язувати конфлікти, що виникають між окремими громадянами, між групами громадян (асоціаціями, організаціями, об’єднаннями), між окремим громадянином та державою. Держава тільки суду надає право використовувати примусові повноваження державної влади, а саме: в установленому законом порядку застосовувати цивільно-правові санкції у цивільній справі, визнавати особу винною у скоєнні злочину та призначати покарання у кримінальній справі. Винятковість судової влади характеризується особливим порядком формування суддівського корпусу і за потреби притягнення суддів до відповідальності. Вимоги, що ставляться до судді, його обов’язків при здійсненні правосуддя і поза судовою діяльністю, специфічні та чітко окреслені у законах. Це стосується особливого правового становища учасників судового процесу. Самев стадії судового розгляду права та обов’язки учасників процесу детально регламентовані й забезпечені відповідними гарантіями. Наприклад, громадянин вважається невинним у вчиненні злочину і не може бути підданий кримінальному покаранню, доки його вину не буде доведено у встановленому законом порядку.
• Тривалий час обговорюється в суспільстві необхідність відновлення довіри до судової влади. Наскільки критична, на вашу думку, ситуація з довірою громадян України до судів?
Дійсно, останнім часом суспільство, ЗМІ та державні інституції приділяють багато уваги, активно обговорюють та піддають аналізу судову систему загалом, діяльність судів та суддів. Мова йде про виконання прийнятого 8 квітня 2014 р. Закону України “Про відновлення довіри до судової влади в Україні” та покарання суддів, які ухвалювали процесуальні рішення щодо учасників масових акцій громадянського протесту періоду листопада 2013 - лютого 2014 рр., а також про загальну люстрацію, адже 16 жовтня 2014 р. набрав чинності Закон України “Про очищення влади”. Такі ініціативи обумовлені передусім посиланням на відсутність у суспільства довіри до судів. Я не можу погодитись із таким негативним ставленням до суду. Вважаю, що проблема недовіри громадян до суду полягає, передусім, у низькій правовій культурі та низькій правосвідомості,а ступінь довіри людей до нашого суду не є низьким, про це свідчать багато чинників. Так, наприклад, у період із 01.01.2015 року до 30.11.2015 року судом було розглянуто 3628 справ різних категорій (цивільних, кримінальних, справ адміністративного судочинства, справ про адміністративні правопорушення), а оскаржено 135, що складає лише 3,7% від усіх справ, що розглянуті. Із 135 оскаржених судових рішень 64% залишені без змін, 24,4% - скасовано, 8,8% - змінено, 2,2% апеляційних скарг було повернуто апелянтам, по одній справі провадження було закрито. Суддями протягом вказаного періоду стягнуто адміністративних штрафів на суму 685876 грн, з цієї суми сплачено добровільно 503328 грн, або 73,4%, звернуто до виконання штрафів на суму 171646 грн, або 25%. Станом на 01.12.2015 року було заявлено лише одну заяву про відвід судді, в задоволенні якої було відмовлено в зв’язку з тим, що вона не знайшла свого підтвердження у судовому засіданні. Ці показники, на мою думку, свідчать про те, що рівень довіри людей, які зверталися до суду, є позитивним. Крім того, у 2014 році нами було організовано моніторинг стану незалежності суддів, ефективності та доступності правосуддя в Україні, що проводився у вигляді письмового анкетування відвідувачів суду. Протягом п’яти днів 59 респондентів розглянули й оцінили за 12 критеріями якість роботи суду, серед яких - зручність умов перебування громадян у суді, повноту, якість та доступність інформації, ефективність організації роботи суду; незалежність та неупередженість суддів, ставлення суддів та працівників апарату суду до громадян тощо. За підсумками анкетування виявлено низку показників діяльності суду, що потребують покращення. Особливу увагу громадяни звернули на потребу у збільшенні кількості комфортних місць для очікування та оформлення документів.
Громадська думка певною мірою відобразила реальний стан справ, що виник у результаті недостатнього фінансування суду та браку необхідних приміщень для працівників та відвідувачів судової установи. Найвищими балами громадяни оцінили характер спілкування працівників суду з учасниками судового процесу, виконання суддями своїх професійних обов’язків. Результати цього моніторингу розміщені на офіційному веб-сайті суду.
• Наскільки сьогодні суд відкритий до громадськості?
На сьогоднішній день робота суду є повністю відкритою завдяки автоматизованій системі документообігу суду. Це сукупність комп’ютерних програм і відповідних програмно-апаратних комплексів судів та Державної судової адміністрації України, що забезпечує функціонування документообігу суду, обіг інформації між судами різних інстанцій та спеціалізацій, передачу інформації до центральних баз даних залежно від спеціалізації судів, захист від несанкціонованого доступу тощо. Тобто, ця система повністю відображає роботу суду протягом дня (наприклад, автоматичний розподіл справ між суддями, рух справ, що надійшли протягом дня, кількість апеляційних скарг, що надійшли тощо). І вся ця інформація відкрита для нашихвідвідувачів через офіційний веб-сайт суду. Веб-сайт суду наповнюється новою інформацією щодня, відображає новини суду і корисну інформацію для людей, наприклад, відомості про надання безоплатної вторинної правової допомоги, проведення перевірки згідно Закону України “Про очищення влади” та ін. Сподіваюся, у майбутньому ми приділятимемо ще більше уваги впровадженню нових, більш ефективних комплексних заходів, спрямованих на ефективність роботи та прозорість судової системи, як-от: зустрічі з громадськістю та студентами, учнями випускних класів шкіл міста.
• Які ви особисто бачите шляхи підвищення рівня довіри до судової влади?
Вважаю, що потрібна цілеспрямована державна інформаційна політика, направлена на максимально об’єктивне й достовірне висвітлення в ЗМІ роботи судів та суддів. Адже поширення негативного погляду на всю судову владу зводить нанівець весь позитивний досвід роботи суддів, а негативна думка про суди багато в чому формується завдяки ЗМІ.
Судді - це частина українського суспільства, тому ми не можемо та не повинні протиставляти її суспільству. Судді нашого суду усвідомлюють свою відповідальність перед спільнотою, поважають та розуміють ті вимоги, які ставляться до них в умовах сьогодення. Суди існують не для політиків і не для суддів. Вони існують для всіх. І кожен має бути впевнений, що його справа за необхідності буде розглянута будь-яким суддею неупереджено та справедливо. Ми готові змінюватися й прагнемо повернути довіру людей, але й інші державні органи мають вживати ефективні заходи, спрямовані на підвищення авторитету судової влади.
Записала Аліна Степул